Sihizm (Pencapça: ਸਿੱਖੀ), genel olarak 16. ve 17. yüzyıllarda Kuzey Hindistan'da yaşamış olan on gurunun öğretilerini temel alan tektanrıcı bir dindir. 1500'lü yıllar civarında ortaya çıkmıştır.
Dünya'daki büyük dinlerden sayılan Sihizm'in 23 milyondan
fazla inananı vardır. Sihizm sözcüğü Sih sözcüğünden türemiştir. Sih ise öğrenci anlamına
gelen Sanskrit शिष्य kökünden türemiştir. Sihizm Sih Dini olarak
da anılır. Bu dine inananlara Sih denir.
Sihizm'in
iki ana inanç esası vardır:
·
Bir Tanrı'ya inanmak. Sihlerin kutsal
metinlerinin açılış tümcesi yalnızca iki
sözcük uzunluğundadır ve Sih inancının temelini açıklar: ੴ -
Ek Onkar veya "Tek Yaratıcı".
·
Sihizm'e inananlar On Sih Gurusu'nun ve diğer azizlerin öğretilerine Sihizm'in kutsal metni
olan Guru Granth Sahib'de
anlatıldığı üzere boyun eğmek zorundadır.
Sihizm
düşüncesel anlamda Bakti hareketi (Hinduizm)
ve Sufizm (İslam) ile bazı ortak noktalara sahiptir. Bazıları
Sihizm'in sinkretik yani
bağdaştırmacı bir din olduğunu öne sürse de, birçok Sihe (Sihizm'e inanan) göre
bu yanlış bir düşüncedir; çünkü Sihler Sih Gurularının doğrudan Tanrı'dan
tanrısal ileti aldığına inanırlar.
Sihizm Tarihi
Guru Nanak Dev (1469-1538) Sihizmin kurucusu, Talwandi (Lahor yakınında, bugünki Pakistan'da) kasabasında
doğmuştur. Ebeveynleri Khatri
kastından Hindulardı. Bibi Nanki adlı kendisinden
büyük bir kız kardeşi vardı. Kız kardeşinin onda Tanrı'nın Işığını gördüğüne
fakat bu sırrı kimseye açmadığına inanılır. Yine kız kardeşinin Guru Nanak'ın ilk inananı olduğu bilinmektedir.
Nanak'ın hayatın sırlarını keşfetme arzusu onun belirli bir süre sonra evi terk
etmesine neden olmuştur. Bu döndem farklı inançtan kişiler tarafından saygı
duyulan Kabir (1440-1518) ile karşılaştığı söylenir.
1538'de Guru Nanak kendisinin devamcısı,
Guru, olarak - oğlu yerine - inananlarından Lehna'yı seçmiştir. Bhai
Lehna Guru Angad olarak
adlandırılmıştır ve Sihlerin ikinci gurusudur. Guru Amar Das, 1552'de 73 yaşındayken Sihlerin üçüncü
gurusu oldu. Onun guruluğu zamanında Goindwal Sihizm için önemli
bir merkez haline gelmiştir ve birçok gelişme meydana gelmiştir. 1574 yılında, 95 yaşında
vefat ettiğinde üvey oğlu Jetha'yı dördüncü guru olarak belirlemiştir.
Jetha Guru Ram Das olmuştur. Guru Ram
Das daha sonraları Amritsar olarak adlandırılacak
Ramdaspur kentinin kuruluşundan sorumlu olan gurudur. 1581'de Guru Arjan - dördüncü gurunun en
genç oğlu - Sihlerin beşinci gurusu olmuştur. Altın Mabet'in inşasından
sorumlu olan o olduğu gibi Sih kutsal metnini hazırlamıştır. 1604'te Adi Granth'ı Sihlerin Kutsal Kitabı olarak belirlemiştir. 1606'da zamanın Moğol liderleri tarafından,
Guru Granth Sahib'de değişiklik yapmayı reddettiği için, işkence görmüş ve
öldürülmüştür.
Guru Har Gobind Sihlerin altıncı
gurusu olmuştur. Guru Har Gobind yanında iki kılıç taşırdı; biri ruhani
nedenlerden diğeri ise fani nedenlerden. Bu noktadan beri Sihler askeri bir güç
haline geldiler ve bağımsızlıklarını savunmak için eğitilmiş bir savaşçı gücüne
sahip olmuşlardır. 1644'te Guru Har Rai guru oldu ve onun
ardından Guru Har Krişan,oğlu - daha küçük
yaşlardayken - 1661'de guru olmuştur. Guru Tegh Bahadur 1665'te guru oldu ve 1675'te, kendisine yardıma gelmiş Keşmirli Hinduları korumak
için kendini kurban edene kadar Sihlerin lideri olmuştur.
1675'te Aurangzeb dokuzuncu Sih gurusu, Guru Tegh Bahadur'u halk önünde idam
etmiştir. Ondan sonraki guru, Guru Gobind Singh bağlılarını daha da
militarize etmiştir. Ölmeden kısa süre önce Guru Gobind, Guru Granth Sahib'in
(Sih Kutsal Metni) Sihler için mutlak ruhani otorite olmasını ve fani
otoritenin Khalsa
Panth'a
(Sih Ulusu) verilmesini emretmiştir.
Her ne kadar önceki guruların da aldıkları
vahiyleri kaydettikleri bilinse de, ilk Sih Kutsal Metni beşinci guru, Guru
Arjan, tarafından 1604'te derlenmiş ve düzenlenmiştir. Guru
Granth Sahib, Gurmukhi yazısıyla yazılmış
olmasına rağmen farklı birçok dil içermesiyle (Punjabi, Hindi-Urdu, Sanskritçe, Bhojpuri ve Farsça dahil) diğer kutsal
metinlerden ayrılır. Sihler Guru Granth Sahib'i son, ebedi guru olarak
görürler.
Sihizm'in On Gurusu
Sihizm on guru (öğretmen veya üstad)
tarafından, 1469'dan 1708'e kadarki dönemde kurulmuştur. Her
üstad (guru) bir öncekinin mesajını (çağrısını) güçlendirmiş ve yeni şeyler
ekleyerek geliştirmiştir. Sihizm dini böyle ortaya çıkmıştır. Guru Nanak ilk
guruydu ve Guru Gobind Singh insan biçimindeki son gurudur. Guru Gobind Singh
ölürken Guru Granth Sahib'i son ve mutlak Sih Gurusu ilan etmiştir. Guruların
aynı ruha (veya 'jot'a) fakat farklı bedenlere sahip olduklarına inanılır.
İlk gurudan son insan biçimindeki guruya
kadar on guru şöyledir:
Temel İnanç ve İlkeler
Sihizm her yerde, her zaman var
olan ve sonsuz özelliklere sahip tek bir Tanrı'ya inanç üzerine kuruludur, bunu
savunur. Bu özellik Guru Granth Sahib'de çeşitli kereler tekrarlanmıştır.
Sihler Tanrı'ya herhangi bir cinsiyet
atfetmezler ve Tanrı'nın insan formu alabileceğine de inanmazlar. Ayrıca tüm
insanlar da din, ırk veya cinsiyet ayrımı yapılmaksızın eşit görülürler. Herkes
(Tanrı) Waheguru'nun kız ve erkek evlatlarıdırlar. Sihler tüm yaratıklarınn,
özellikle de insanların, haklarını korumak ve onların hakları için savaşmak
zorundadırlar. Aynı zamanda iyimser bir bakış açısı olarak tanımlanabilecek Chardi
Kala'ya
sahip olmaları teşvik edilir.
Sihler reenkarnasyona inanırlar. Tüm
yaratıkların, öldükten sonra farklı vücutlara geçen bir ruha sahip olduğuna
inanılır. Bu ruh göçü bağımsızlığa, özgürlüğe ulaşılana kadar devam eder. Sih
dini kurtuluşun tek yolu olarak görülmez; diğer dinlerden insanlar da kurtuluşa
erebilirler. Bu kavram diğer Dharmik dinler ile ortaktır.
Beş Kötülük
Her Sih'in yenmekle yükümlü olduğu Beş Şeytan veya Beş Kötülük bulunur:
Beş Erdem
Her Sih'in itaat etmesi gereken ve yukarıdaki
beş kötülükle savaşırken kullanacağı beş erdem: memnuniyet, hayırseverlik, şefkat, olumlu tutum ve tevazu.
Yasaklanan Davranışlar
1.
Mantıksız davranışlar: Batıl inançlar ve Sihlerce anlamı
olmayan ayinler (sünnet olmak, hac yapmak, oruç tutmak, nehirlerde yıkanmak,
görüntü veya putlara tapınmak vb.)
2.
Maddi bağlılık: ("Maya") Maddi şeylerin
(materyallerin) biriktirilmesi, bunlara aşırı bağlılık veya saplantı
gösterilmesi Sihizmde anlamsızdır, zira ölürken tüm mal varlığın burada
(Dünya'da) kalacaktır.
3.
Yaratıkların kurban edilmesi: (Sati) Dulların
kendilerini ölmüş kocalarıyla birlikte yakması, küçük veya büyük baş
hayvanların kutsal bayram vb. zamanlarda kurban edilmesi ve benzeri şekilde
canlıların kurban edilmesi yasaklanmıştır.
4.
Aile düzeni olmayan yaşam tarzı: Bir Sih'in münzevi,
keşiş veya yogi hayatı yaşaması uygun görülmez, teşvik edilmez.
5.
Gereksiz konuşma: Övünmek, gıybet, yalan söylemek vs.
yasaklanmıştır.
6.
Sarhoşluk: Alkol, narkotik maddeler, tütün ve diğer
benzeri mest edici, sarhoşluğa neden olan maddelerin kullanımı teşvik edilmez.
7.
Ruhban sınıfı: Sihlerin dini görevlerini yerine getirmek
için bir ruhban sınıfına veya herhangi bir din görevlisine, rahibe dayanmaları
gerekmez.
8.
Önyargılı davranış: Sihler kast, ırk, sınıf, cinsel seçim veya
cinsiyet ayrımı yapmamalıdırlar. Ayrımcılık ve adil olmayan davranışlar Sih
öğretilerinin tamamen aksi olarak kabul edilir.
İbadet Anlayışları
Sabah erkenden güneş doğmadan önce meditasyon
ve dua Sihlerin günlük ibadetleri arasındadır. Sihlerde Hristiyanlık ya da
Yahudilikte olduğu gibi belirli bir ibadet günü olmamakla birlikte Batıda
Hıristiyan ülkelerde yaşayan Sihler toplu ibadetlerini pazar günü yaparlar.
Her ne kadar genel yapısı itibarıyla İslam ve
Hiduizm arasında bir gelenek olsa da Sih geleneğinde İslam Ve Hinduizm'de
görülen hac, oruç ve kurban gibi ibadetler yoktur. Yine İslam ve Yahudilik gibi
inanç sistemlerinde görülen sünnet olma geleneğinede Sihler yer vermezler. Yine
Sihler bazı Hindu geleneklerinde ön plana çıkarılan asketizme, keşişlik
yaşantısına, dilenciliğe ve dulların yakılması geleneğine de karşı çıkarlar.
Sih dininde alkol, uyuşturucu, sigara vb. materyelleri kullanmak haramdır.
Ayrıca yalan söylemek, dedikodu yapmak ve kibirlenmekde haram olarak kabul
edilir.
Her Sihin günlük yaşamında yanında beş önemli
objeyi taşıması gerekir. Her birinin isimleri Pencabi dilinde K harfiyle başlayan bu
objeler 5 K ya da Kakkas olarak bilinir.
Bunlar Keş (saçın uzatılması), Kanga (tarak), Kara (çelik bilezik), Kirpan
(hançer) ve Kaça'dır (alta giyilen bir tür kısa don/şort). Bu objelerin
giyilmesi geleneği Halsa sistemi ile yakından ilgilidir ve onuncu guru Gobind
Singh tarafından sistemleştirilmiştir. Batı ülkelerinde Sihlerin Keş ve Kirpan
gelenekleri zaman zaman ciddi sorunlar yaşamalarına neden olmaktadır. Saçın
kesilmemesi ya da uzatılmasını dini bir yükümlülük olarak kabul eden Sihler,
çocuklarının saçlarını tepeden kapatacak şekilde bir kurdele ile bağlamakta,
yetişkinler ise saçın tamamını kapatan bir türban kullanmaktadırlar. Trafiğe
çıkış gibi bazı kurallarla bazı işyerleri ve okullarda baş kapatmanın yasak
olması gibi uygulamalarda Sihlerin bunlara uymaya zorlanmaları ciddi
rahatsızlıklara yol açmaktadır. Kirpan olarak adlandırılan bir hançer taşıma
kuralını ise Sihler minyatür bir hançer ile yerine getirmeye çalışmaktadırlar.
Kakkas çeşitli sembolik anlamlar içermektedir. Örneğin saçın uzatılması
Tanrı'nın yaratmasındaki mükemmelliğin hatırlanmasını, tarak ise düzen ve
intizamı ifade etmektedir. Her Sih tarafından taşınan çelik bilezik Tanrı ile
sözleşmeyi/ahdi canlı tutmayı, giyilen beyaz don ise iffet ve aile yaşantısına
verilen önemi hatırlatmaktadır. Bazı Sihler günlük yaşamlarında Kakkas kuralına
tam olarak riayet etmezler. Sahajkari olarak adlandırılan bu kişiler, bu
tavırlarına rağmen cemaatin dışında görülmezler. Sih geleneğinde ölen kişilerin
cesedininin yakılması geleneği yaygındır; fakat nadiren gömme vb. uygulamalarda
görülmektedir. Ceset önce yıkanıp kefenlenir, sonrada yakılacak yere götürülür.
Cesetten geride kalan küller ise akarsuya atılır. Sihlerce kutsal sayılan
çeşitli günler ve zamanlar vardır. Guru Nanak'ın doğumu, guru Aryan'ın
öldürülmesi gibi guruların yaşamlarıyla ilgili çeşitli olayların yıllık olarak
anılmasına dayalı kutsal günler 'Gurpurb' olarak adlandırılır. Bundan başka
Baisaki ve Divali gibi, Hindistan'da diğer insanlarca da kutlanan çeşitli
bayramlar Sihlerce de kutlanmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder